Tanie i proste w budowie oczko wodne

Niewielkim nakładem sił i kosztów można w łatwy sposób wprowadzić ciekawy element do swojego ogrodu. Cena takiego oczka wyniosła mnie około 50 złotych, wliczając już w to przesyłki. Oczywiście materiały można kupić osobiście, co jeszcze zmniejszy koszty.

Podstawą jest odpowiedni zbiornik na wodę. Można wykorzystać folię do oczek wodnych. Ja użyłem dużego wiadra budowlanego, inaczej kastry budowlanej. Na budowie wykorzystuje się najczęściej kastry do urabiania cementu, więc są dość wytrzymałe. Pojemność mojej wynosi 90 litrów. Wysokość kastry wynosi 41 cm, a szerokość 64 cm, cena na allegro to 17 złotych. Dostępne są różne pojemności jak i również prostokątne wiadra.

Na początku oczko miało być bez pompki tłoczącej wodę, ale po zastanowieniu i sprawdzeniu cen, uznałem że szum płynącej wody będzie miał lepszy efekt. Poza tym pompka napowietrza wodę i nie powstają w niej glony. Pompka najtańsza dostępna na allegro (około 25 złotych) o wydajności 450L/h. Moc to tylko 8,5W, więc pobiera bardzo mało prądu.
Pompka jest przystosowana do pracy ciągłej, może działać całymi dniami. Podnosi wodę na wysokość 75 cm, w moim przypadku to wystarczyło, ale gdyby ktoś chciał zrobić oczko z czymś w rodzaju strumyczka, pompka musiałaby być wydajniejsza. Kabel zasilający ma tylko 1m, więc trzeba uważać, żeby nie zrobić oczka zbyt głębokiego. Pompki nie trzeba ustawiać na samym dnie. Ja włożyłem do kastry odwróconą doniczkę i na niej ustawiłem pompkę, która jest wyposażona w przyssawki, więc dobrze się trzyma. Do pompki podłączyłem kawałek wężyka, aby zrobić kaskadę. Ciekawym efektem byłoby kupienie pompki z fontanną, chociaż nie wiem jak sprawdziłoby się to przy tak małym oczku.

Teren pod oczko oczyściłem i wykopałem dziurę na kastrę. Dla lepszego wizualnego efektu kastrę należy wypoziomować. Wokół oczka ułożyłem kamienie i powstało coś w rodzaju ogródka skalnego. Kaskadę ułożyłem z kamieni, jej wysokość ogranicza tylko wydajność pompki. Kaskada powinna wystawać poza brzeg zbiornika, aby woda nie spływała obok. Należy pamiętać, aby wśród kamieni ukryć wężyk od pompki, inaczej będzie psuł efekt. Wężyk na samej górze jest przygnieciony kamieniem, także wydaję się, że woda wypływa spod kamienia. W ten sposób uzyskałem obieg zamknięty, jednak co jakiś czas trzeba wodę uzupełniać, szczególnie przy upalnej pogodzie. Brzeg kastry również został obłożony kamieniami, aby ukryć plastik. Wśród kamieni zrobiłem kilka miejsc na rośliny, aby uzyskać więcej kolorów. Oczywiście kamienie są opcjonalne, teren wokół oczka można zagospodarować w dowolny sposób.

Oczko uzupełniłem wodą i włożyłem do środka doniczki w których posadziłem trzcinę. Trzcinę wykopałem ze stawu, na tak małe oczko wystarczą dwie rośliny. Można posadzić inne rośliny wodne.

Pozostało tylko uruchomić pompkę i cieszyć się szumem wody w ogrodzie.        

Komentarze

  1. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak najbardziej takie rozwiązania się stosuje, ale należy pamiętać o tym, że z czasem możliwe będzie wypompowanie nadmiaru wody z tego oczka. Muszę przyznać, że ja także bardzo chętnie korzystam z pompy spalinowej https://www.dostudni.pl/pompy-spalinowe-motopompy-czym-sa-i-na-co-zwracac-uwage-przy-ich-wyborze,b112.html gdyż właśnie w takich sytuacjach one się doskonale przydają.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo podobają mi się ogrody, w których znajdują się małe oczka i stawy. Super sprawdzają się również baseny ogrodowe, w których można popływać i ochłodzić się w lenie upały.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy wpis na temat budowy taniego i prostego oczka wodnego! To świetna inspiracja dla osób, które chcą dodać element wodny do swojego ogrodu, ale nie chcą inwestować dużych kwot ani tracić czasu na skomplikowane prace budowlane. Dzięki prostym krokom i wykorzystaniu dostępnych materiałów, każdy może stworzyć własne oczko wodne i cieszyć się jego urodą i relaksującym działaniem. Dziękuję za podzielenie się tak wartościowymi poradami!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz