Sadzenie czosnku


Koniec października i początek listopada to znakomity czas na sadzenie czosnku. Jesienne sadzenie daje większą gwarancję, że czosnek wytworzyć ząbki. O przyczynach nie tworzenia przez czosnek ząbków pisałem wcześniej. Posadzony o tej porze czosnek wytworzy również większe główki.

Czosnek nie jest wymagający glebowo. Oczywiście lubi żyzne podłoże i na nim będziemy mieli lepsze zbiory. Udaje się jednak również na słabszych ziemiach. Nie lubi miejsc gdzie zbiera się i stoi woda, tam może gnić. Około 3 tygodnie przed sadzeniem zasiliłem glebę kurzym obornikiem i przekonałem. Pod koniec października zabrałem się do sadzenia. Wykopałem rowek głębokości 7-8 cm. Czosnek sądzimy dość głęboko. W rowku umieściłem ząbki czosnku. Jak uczy praktyka im są większe, tym większe będą główki. Do sadzenia najlepiej zaopatrzyć się w nasze rodzime odmiany, w moim przypadku jest to Harnaś. Czosnek nabywamy w sprawdzonym miejscu. Nie kupujemy w marketach, dlatego że sprzedają czosnek pochodzący z krajów południowych lub Chin i w naszym klimacie się nie sprawdzi. Główki dzielimy na ząbki tuż przed posadzeniem. Odrzucamy małe, zdeformowane, przebarwione i zepsute ząbki.
Odstępy między ząbkami powinny wynosić od 7 do 10 cm. Rzędy powinny być oddalone od siebie 20-30 cm. Powinna być taka odległości, abyśmy mogli swobodnie ogracować nasze rośliny. Ząbki przysypałem ziemią i lekko ubiłem grabiami. Dobrze jest również zaznaczyć sobie rzędy patykami. 
Jeśli nie posadziliście jeszcze czosnku, nic straconego. Przy dobrej pogodzie (brak większych i długotrwałych mrozów) czosnek możemy sadzić cały listopad. Latem na pewno odwdzięczy nam się solidnymi zbiorami, które wykorzystamy w kuchni czy jako naturalny środek na przeziębienie. 

Komentarze

Prześlij komentarz